Det gäller att hålla uppe farten när det gäller materielanskaffning. I synnerhet med en “forcerad tillväxt” där mängden personal som behöver förses med uniform kontinuerligt ökar. Nuvarande ramavtal för NCU löper t o m 2029, vilket med försvarsmaktsmått gällande materiel är att ses som snart.

Det nyligen ventilerade norska missnöjet kring upphandlingen bör ses ur att Norge inte köpt in tillräckligt med persedlar och därmed får det svårt att snabbt korrigera sina saldon nu när landet vill utöka antalet värnpliktiga. Danmark har gjort liknande utfästelser nyligen där värnplikten nu blir könsneutral och förlängd. Sveriges väg är redan känd där det finns en tydlig politisk vilja att utöka värnpliktskullen de kommande åren. Finland har däremot inte gjort samma utfästelser (troligtvis för att de redan har en stor värnpliktskull varje år). Det är troligtvis det som är förklaringen till att det enbart är Danmark, Norge och Sverige som nu påbörjat en upphandling av NCU 2.0.

Det hela började med en RFI som skickades ut i november förra året där myndigheterna ville “investigate the possibilities in the market what is possible to achieve in relation to our existing combat uniform“. Därefter publicerades en notis i Juli på Tenders Electronic Daily där upphandlingar inom EU publiceras dagligen. Den 27 augusti publicerades själva upphandlingen där företag har till 23 september på sig att anmäla sitt intresse.

In the same way the amount of personnel requiring clothing is likely to be changed throughout the duration of the framework agreement. In case one or more of the participating nations increase their number of conscripts or extend the duration of their conscripts’ service this will have an impact on the actual number of items required throughout the duration of the framework agreement and affect the financial value accordingly.

Totalt rör det sig initialt om mellan 900 000 till 1 800 000 persedlar som länderna önskar köpa. Man flaggar däremot för i underlaget att behovet kan komma att utökas med anledning av utökade värnpliktskullar. Man flaggar även för att värdet kan komma att förändrats utifrån händelser i omvärlden som påverkar såväl tillgång på material som finansmarknaden.

The contracting authorities foresee a significant spread in the initial pricing which combined with the uncertainty related to the price development throughout the duration of the framework agreement potentially will have a severe impact on the actual financial value of the framework agreement. Also, various external factors such as changes in the geopolitical situation is a factor that potentially may have a significant impact on the actual financial value of the framework agreement as this may call for participation in more international operations on a global scale.

Just nu är upphandlingen beräknad att landa på 1 miljard euro (1 000 000 000) med ett maxtak på 2,5 miljarder euro (2 500 000 000). En summa som ska sättas i kontext med att ramavtalet för NCU 1.0 sattes till 425 miljoner euro.

Med i upphandlingen återfinns en sammanställning av samtliga ingående plagg i uniformssystemet. Ett antagande är att NCU 2.0 kommer följa NCU 1.0 i utformning med smärre justeringar som uppstår i samband med en annan tillverkare. På samma sätt som att fältuniform 90 kan skilja sig åt något i storlek och nyans beroende på när den tillverkades och av vilket företag. I övrigt finns det inget som antyder just nu att NCU 2.0 kommer skilja sig från första utgåvan.