Sveriges television och Disney har tillsammans skapat serien ”Whiskey on the rocks”, en djupt satirisk serie som baseras på incidenten då den ryska ubåten U137 som gick på grund i Karlskrona skärgård. Trots att varje avsnitt börjar med en text som förklarar att serien är inspirerad av de riktiga händelserna samt att bland annat namn samt platser ändrats har en del ventilerat missnöje över att serien är orealistisk och inte alls skildrar det som hände. Serien har kallats för tramsig och vissa är även upprörda över att en påhittad överbefälhavare framställs som väldigt krigisk. Egentligen hade jag tänkt att låta ämnet vara (sånär som på en meme), samtidigt kan jag inte låta bli att påpeka hur den fiktiva överbefälhavarens beteende, om än kraftigt överdrivet för komisk effekt, ligger närmare verklighetens officer än vad vi kanske vill erkänna. Åtminstone om vi enbart ska förhålla oss till den svenska twitterbubblan och det senaste dygnets diskussioner. Den finska bordningen av det ryska ”skuggskeppet” Eagle S i finska viken fungerar väl som en fallstudie över hur lika vi är överbefälhavaren Börje Lagerkrantz där en mängd av de försvarsintresserade verkar vara helt övertygade om att den svenska statsmakten är feg, eller åtminstone agerade helt fel, som inte bordade Yi Peng 3 när fartyget blev föremål för den svenska utredningen.

Men för att skapa kontext för dig som kanske inte hunnit med i allt som hänt under julhelgen kommer här en snabb sammanfattning. Den 21 december lättade det kinesiska fartyget Yi Peng 3 ankar efter att ha legat still i internationellt vatten utanför Danmark i en månad.[1] Fartyget hade då varit omringat av såväl danska, tyska och svenska fartyg misstänkt för att ha medvetet saboterat två datakablar, mellan Finland och Tyskland (18 november) samt Sverige och Litauen (17 november).[2] Bägge kabelbrotten skedde utanför svenskt territorialvatten men i svensk ekonomisk zon. Sverige begärde tillträde till fartyget och att svensk åklagare skulle få tillgång till fartyget för att kunna utföra sin utredning.[3] Trots löften om samarbete från kinesiska myndigheter nekades svensk åklagare tillträde.[4] Istället fick svensk polis och haverikommissionen tillsammans med personal från Danmark, Tyskland och Finland besöka fartyget som observatörer medan kinesiska utredare genomförde sin utredning på plats.[5] [6] Fartyget Yi Peng 3 är registrerat i Kina och ägs av det kinesiska företaget  Ningbo Yipeng Shipping Co., Ltd.

På juldagen skadades nya kablar mellan Finland och Estland. Den här gången var det ett fartyg ägt av Caravella LLC baserat i Dubai[7], med flagg från Cooköarna (beläget utanför Nya Zeeland) som misstänktes för att ha medvetet skadat större elkablar med sitt ankare. Den 26 december spreds nyheten att finsk gränsbevakning med hjälp av helikopter hade bordat fartyget, tagit över kontrollen och styrt fartyget mot finskt territorialvatten.[8] Fartyget misstänks tillhöra den så kallade ”skuggflotta” av ryss.kontrollerade fartyg som bland annat exporterar rysk olja för att undgå omvärldens sanktioner. Fartygets besättning sägs i dagsläget bestå av georgier och indier. I senare nyhetsrapportering sägs det att fartyget ska bära signalspaningsutrustning. Från ryskt håll har det inte förekommit någon officiell kommentar på händelsen, vilket är väntat då syftet med en ”skuggflotta” är att den inte ska kunna kopplas till den ryska staten. Ett fartyg registrerat på Cooköarna som ägs av ett företag i Dubai med icke-rysk besättning medger förnekbarhet samtidigt som det också innebär en möjlighet för andra länder i Östersjön att agera mot fartyget med relativt låg risk.

Det här är den kritiska skillnaden mellan Yi Peng 3 och Eagle S. En bordning på internationellt vatten är i sig anmärkningsvärd och hade, före 2022, skapat större reaktioner i omvärlden samt varit förenad med hög risk i form av diplomatiska och ekonomiska konsekvenser. Oaktat vilken flagga fartyg bar. Nu är det däremot andra tider och allt som kan kopplas till den ryska staten utomlands är öppet för att angripa på olika sätt, oavsett om det rör sig om byggnader eller fartyg. Den ryska skuggflottan medger förvisso för Ryssland att kringgå sanktioner och exportera olja, men samtidigt är dessa registrerade i små önationer med diffusa ägandeförhållanden för att sopa igen spåren av rysk inflytande. Det kan vändas emot Ryssland genom ett mer offensivt agerande då risken för en liknande vedergällning är låg. Ett kinesiskt fartyg med kinesisk besättning som ägs av ett kinesiskt företag är något fundamentalt annorlunda.

En offensiv bordning av ett sådant fartyg på internationellt vatten skulle sannolikt få stora ekonomiska och diplomatiska konsekvenser för Sverige. Därav att samtliga länder involverade i följandet och omringandet av Yi Peng 3, inklusive Finland, valde att söka en diplomatisk lösning på situationen. Även om utfallet inte blev helt enligt svenskt önskemål behöver vi inse att så länge de svenska beroenden som idag finns österut fortsatt finns kvar, kommer vi inte kunna agera på samma sätt som Finland nu valde att agera mot Eagle S. Däremot kan vi argumentera för att vi borde vara betydligt mer benägna att borda fartyg som sannolikt ingår i skuggflottan, såväl för att upprätthålla sanktionerna mot Ryssland som att motverka miljökatastrofer.

Oaktat det finska agerandet är det troligt att vi kommer se ett betydligt mer aggressivt agerande i Östersjön mot fartyg under nästkommande år. Ryssland, som har för vana att kommunicera genom olika experter och bloggare, antyder att militära eskorter av ryska och ”vänliga” fartyg kan bli aktuella i framtiden.[9] Samtidigt har Estland skickat ut fartyg för att skydda kvarvarande kablar samtidigt som Nato även avser att höja sin marina närvaro i Östersjön.[10] Sverige har även sagt sig vara redo att bidra till ökad bevakning av Östersjön.[11]

Det svenska agerandet har i sammanhanget varit balanserat mot de intressen landet har. De skadade kablarna för internettrafik mellan Sverige och Litauen var återställda 10 dagar efter sabotaget. Även om det skulle vara stött av bevisning (som för oss ses som övertygande) och moraliskt riktigt att tvinga in det kinesiska fartyget till en svensk hamn hade det sannolikt skadat svenska ekonomiska intressen. Det förekommer redan idag kinesiska aktioner som har en negativ inverkan på svenska företag och svensk ekonomi då svenskt agerande ses som inkräktande på kinesiska intressen. Detsamma kan inte sägas om Ryssland, i synnerhet när det gäller fartyg som den ryska staten officiellt inte vill ha något samröre med. Det är således där vi rimligtvis bör lägga krutet på att sätta in offensiva resurser. Inte enbart för att förhindra eller lagföra sabotage, utan också för att det skadar den ryska ekonomin och därmed förmågan till krig. Det är inte en slump att Sverige förevisade just den förmågan när dåvarande generalsekreteraren för Nato besökte Sverige i Juni.[12] Den är högaktuell i det scenario vi lever i just nu och bör således nyttjas på samma sätt som Finland nu gjort.

Med det sagt får vi inte bli som karaktären Börje Lagerkrantz och bli förblindade av hatet mot ”bolsjeviker” och låta det driva våra beslut. Vi behöver kunna se hela spelplanen och väga besluten på den strategiska vågen. Sverige är inte på något sätt obekant med att ha gjort olika eftergifter historiskt för att det varit av strategiskt gagn för landet, även om det gjort ont och gått stick i stäv mot den svenska självbilden. Vi kommer fortsatt att behöva fatta den typen av beslut intill dess att vi i en utopisk framtid kan frikoppla oss från alla beroenden till andra länder.   


[1] https://www.kustbevakningen.se/nyheter/yi-peng-3/

[2] https://www.svt.se/nyheter/utrikes/kustbevakningen-har-lamnat-yi-peng-3 & https://apnews.com/article/denmark-sweden-finland-germany-lithuania-china-yi-peng-undersea-cables-d3af1bf7e68ff060bb6e669f24425fd0

[3] https://www.svt.se/nyheter/inrikes/detta-har-hant-kabelbrott-och-kinesiskt-fartyg-i-ostersjon

[4] https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xmwk8R/efter-kritiken-kina-lovar-samarbete-om-yi-peng

[5] https://www.france24.com/en/live-news/20241223-china-vows-cooperation-over-ship-linked-to-severed-baltic-sea-cables

[6] https://polisen.se/aktuellt/nyheter/nationell/2024/december/polisen-observatorer-pa-kinesiskt-fartyg/

[7] https://www.reuters.com/world/europe/finland-police-investigate-role-foreign-ship-after-power-cable-outage-2024-12-26/

[8] https://yle.fi/a/7-10069707

[9] https://tass.com/world/1894521

[10] https://www.bbc.com/news/articles/c1elq7lx9qdo

[11] https://www.svt.se/nyheter/utrikes/finlands-president-haller-presstraff-om-misstankt-kabelsabotage

[12] https://www.government.se/articles/2024/06/prime-minister-received-nato-secretary-general/